Seznamte se s řídící jednotkou motoru – mozkem auta

mozek auta

Řídící jednotka je jako malý počítač, který slouží k řízení a optimalizaci chodu každého automobilového systémů – motoru, brzd, ABS, převodovky, klimatizace,… Každý takový systém má svou vlastní řídící jednotku. Ta je připojená na senzory a sleduje aktuální parametry daného systému. Hlavním mozkem, který tyto parametry ze všech jednotek zpracovává, je řídící jednotka motoru.

Řídící jednotka motoru tedy komunikuje skrze senzory se všemi ostatními jednotkami v autě, stejně jako všechny jednotky komunikují mezi sebou. Pro tuto komunikaci jim slouží síťové rozhraní, obvykle speciální kabely – sběrnice CAN.

Díky řídící jednotce motoru vaše auto dosahuje:

  • optimální spotřebě paliva
  • včasnému vstřikování paliva do válců
  • dostatečného množství vzduchu pro palivovou směs

Úkoly přiřazené řídící jednotce motoru

Výrobci automobilů přiřazují řídicí jednotce motoru následující úkoly:

  • ovládání zapalování
  • ovládání polohy škrticí klapky
  • monitorování a seřízení fází distribuce plynu
  • řízení a implementace kontrolních funkcí ve fázích vstřikování paliva
  • sledování tepelného stavu motoru a jeho chladicího systému
  • ovládání výfukového systému

Kde najdete řídící jednotku motoru

Řídící jednotku najdete v motorovém prostoru, nebo v oblasti centrálního panelu u řidiče, nebo spolujezdce. Je skryta v plastovém, nebo kovovém pouzdru tak, aby byla dobře chráněna před vnějšími negativními vlivy. Přesné umístění jednotky najdete vždy v příručce k autu.

Hlavní prvky řídící jednotky motoru

Hlavními prvky řídící jednotky motoru je mikroprocesor a paměťové bloky. Pro komunikaci jsou nezbytné dva výstupní konektory. Jeden z nich vždy slouží k propojení s palubní sítí vozidla, druhý je k diagnostice.

Software řídící jednotky motoru

U řídících jednotek motoru jsou 2 typy softwaru:

  • funkční modul – přijímá a zpracovává přijatá data a také vysílá signály do výkonných systémů 
  • řídící modul – monitoruje parametry ze všech senzorů. Ty musí být v přijatelném rozmezí hodnot stanovených výrobcem. Pokud řídící modul detekuje jen mírnou odchylku, stačí provést aktualizace/oprava. V případě velké odchylky tento modul řídící jednotky zablokuje celý motor.

Paměťové bloky řídící jednotky motoru

  • RAM – RAM pro dynamické zpracování dat o autě, které přichází ze senzorů
  • EPROM – permanentní paměť, která ukládá klíčové parametry pro normální provoz motoru
  • ERPZU – pro ukládání dočasných informací o tom, jak dlouho motor pracoval, o počtu najetých km, množství spotřebovaného paliva, blokovací nebo přístupové kódy, chybové kódy motoru, atd. Informace z tohoto zařízení lze vymazat, nebo resetovat 

Co dělat, když vám řídící jednotka přestane fungovat

Máte v podstatě několik možností:

  • vyměnit řídící jednotku za originální, nerepasovaný kus
  • vyměnit řídící jednotku za nový kus
  • pokud je to možné, nechat si řídící jednotku opravit

Jestli se finančně vyplatí nefungující řídící jednotku opravit, nebo ji rovnou vyměnit za nový či repasovaný kus, je vždy individuální. Záleží na daném typu řídící jednotky, jejím poškození a samozřejmě na zkušenostech a profesionalitě servisu nebo firmy, která řídící jednotky prodává/opravuje/konfiguruje…

Např. v autorizovaných servisech vám po diagnostice navrhnou vyměnit řídící jednotku za nový kus. Může se vám tak stát, že investice do zcela nové řídící jednotky převýší i časovou hodnotu vašeho automobilu. A to rozhodně není výhodné.

„U nás vám ve většině případů vyměníme nefunkční řídící jednotky za originální nerepasovaný kus levněji, než když si řídící jednotky necháte opravit.”

Profiecu.cz

Jsme největším prodejcem autoelektrotechniky v ČR. Skladem máme více jak 8000 kusů jednotek a elektroniky pro všechny osobní, užitkové i náklady vozy. A díky dlouholetým zkušenostem a velkým skladovým zásobám, které stále rozšiřujeme, vám tak ve většině případů nabídneme originální, nerepasovanou řídící jednotku levněji, než kdybychom tu starou opravili. Navíc s možností konfigurace = přizpůsobení řídící jednotky přímo vašemu vozu.

Dostanete originální řídící jednotku v super kvalitě a za nejlepší cenu

Už tedy nemusíte řešit diagnostiku a konfiguraci v drahém servisu. My vám ušetříme čas i peníze díky možnosti konfigurace řídící jednotky přímo u nás. Pro představu se podívejte na základní možnosti konfigurace:

  • Klon – Nová řídící jednotka bude naprosto totožná se starým immo/software. 
  • Virgin – Nová řídící jednotka bude mít stejný software. Immo se automaticky do paměti jednotky uloží po vložení jednotky do auta a otočení klíčku.
  • Immo Off – Vymazání immo v řídící jednotce, ale jednotka bude bez zabezpečení imobilizéru. 

Po konfiguraci řídící jednotku testujeme na zařízení, které simuluje váš vůz v provozu. Následně vám řídící jednotku odešleme. Pak už jen stačí, abyste řídící jednotku namontovali zpět do vozu. Případně vám doporučíme některý z autoservisů, s kterým dlouhodobě spolupracujeme.

Na řídící jednotku následně máte 3 týdenní garanci na odzkoušení. Za příplatek vám garanci prodloužíme až na 1 rok.

Cena i způsob realizace se odvíjí od konkrétního modelu – pište, volejte

Ceny produktů se pohybují nahoru i dolů, a to podle výkonnosti modelu, atypičnosti a množství kusů na skladech. Abyste opravdu dostali aktuálně tu nejlepší možnou cenu, pište, volejte. Kontakty najdete zde.

Profi ECU
Profi ECU

Veškerá elektronika osobních, užitkových a nákladních aut

Kódování, opravy, prodej řídících jednotek všech značek.